Monday 16 August 2010

Lawatan YB Dr Lo'Lo' Ke Bazar Ramadhan Kg Baru ( Pasar Minggu )




Pusat Khidmat Wakil Rakyat Titiwangsa, No 10 Jalan Raja Muda Musa, Kg Baru, 50300 Kuala Lumpur. Tel: 0326980025 Fax: 0326980026 yb.drlolo@gmail.com twitter: docmarjan Fb: Yb Dr Lo'Lo'

1 comment:

Warga Desa Muslim said...

Salam YB.

Nampaknya gaya YB disenangi oleh peniaga dan pengundi - santai dan bersahaja.

Bolehkah sy cadangkan beberapa perkara:

1. Kunjugan YB perlu disusuli dgn mengambil maklumat para peniaga ttg keperluan mereka utk meluaskan perniagaan dan keperluan btk pinjaman secara Islam (dgn kerjasama Bank Islam atau perbankan Islam lain, dipermudah dan dipercepatkan.

2. Peniaga Muslim masih di takuk lama- berniaga skala kecil. Kalau boleh para peniaga kecil2lan yg dah berniaga lebih satu tahun dibantu secara khusus melalui program yang berskala sederhana dan besar supaya bisnes boleh dikembangkan sehingga peringkat francais.

3. Peniaga Muslim ini wajar digabungkan melalui persatuan penjaja Muslim dan dibimbing cara perniagaan Islam - suapaya rantaian supply chaian lebih besar.

4. Pengusaha ini wajar ada peluang membekalkan makanan, kesihatan, dan keperluan harian ke gedung-gedung yang lebih besar spt mana terdapat di negara luar spt WallMart dsb. Diharapkan ada usaha mewujudkan WallMart Muslim supaya produk Muslim dapat dihimpun dan dijual secara lebih sepadu di seluruh negeri dan luar negara terutama bila kesukaran mendapat produk halal menjadi satu tuntutan.

5. Kg baru yang dirancang harus berkonsep bandar perniagaan Muslim terbesar di dunia. Semua produk Muslim dalam negara untuk tujuan eksport keserata dunia dipamer dan didagangkankan utk memudahkan para pengimport dan pembeli luar negara berurusan. Prasarana pengangkutan awam dan kenderaan komersil yag canggih yg menghubungkan pelabuhan, airport dan pusat bandar perlu diberi keutamaan.

6. Kelestarian, flora dan fauna serta elemen konsep bandar baru sepadu perkampungan tradisional perlu digabung jalin secara tuntas untuk tarikan pelancongan Islam dgn kawasan persekitaran yang bebas jenayah serta melaksanakan konsep riadah dan hiburan untuk manfaat masyarakat madani yang mengikut syariat Islam sepenuhnya.

Wassalam.