gambar2 para aktivis yang PROTES kenaikan harga minyak dan barang kena belasah
>
ULASAN SEORANG BLOGGER BILA NAJIB KATA TURUN HARGA MINYAK NEGARA AKAN BANKRAP
DR LO'LO'
Turunkan harga minyak untuk memancing undi?
Inilah andaian yang dibuat oleh pihak kerajaan dalam berhadapan dengan parti pembangkang sekarang dalam kemelut kenaikan harga minyak di pasaran dunia.
Polemik yang diutarakan oleh pemimpin negara ini sebenarnya tidak lebih dari helah untuk menutup kelemahan sistem pengurusan dana awam umat Islam, marilah kita melihat hal ini dalam versi yang benar ini kerana negara Malaysia mengimport dan mengeksport minyak, bahkan kenaikan harga minyak di pasaran dunia memberikan pendapatan bersih kepada negara (ada untung dari kenaikan).
Mengikut laporan Asian Development Bank, dalam buku laporan tahun 2007 tentang Malaysia (hal. 217),
“As a net hydrocarbons exporter, high international energy prices provide a cushion for government spending. In 2006, a $1 per barrel rise in the price of crude oil corresponded to RM228 million ($62 million) higher oil-related revenues. Such revenues represented 37% of central government income; however, remaining retail fuel subsidies could absorb up to one quarter of these receipts.” [www.adb.org]
Kalau dilihat dari angka statistik, Malaysia mendapat nilai tambah hasil sebesar RM228 juta bila berlaku kenaikan petroleum sebanyak USD1 setong. Bagaimana mungkin ¼ subsidi dari keuntungan penjualan bersih petroleum, boleh membantutkan program pembangunan, sedangkan ¾ lagi hasil keuntungan dari kenaikan ini masih ada bakinya?
Inilah hakikat pemimpin yang ada. Mereka langsung tidak peduli akan hukum Islam dan tanggungjawab mereka di dalam mentadbir negara. Minyak itu bukan hasil pendapatan negara, tapi ia merupakan kekayaan milik umum (milkiatul ammah) dengan kata lain ia adalah milik umat Islam secara keseluruhan. Hadis Rasulullah adalah begitu jelas di dalam hal ini dan hanya pemimpin yang jahil yang tidak mahu kembali kepada Islam sahaja yang tidak mahu berhukum dengannya.
Minyak adalah sumber tenaga manusia dan merupakan bahan galian yang disebut sebagai ma’ul addi (galian yang tidak putus) dalam istilah fiqh. Ia termasuk dalam perbincangan nas syarak tentang pemilikan umum dalam sifatnya sebagai:-
(1) sumber bahan api
(2) melimpah-ruah (kuantiti yang besar)
Adapun sifatnya sebagai bahan api (tenaga), ini sebagaimana diterangkan oleh Rasulullah saw,
“Kaum Muslimin bersekutu kepada tiga perkara iaitu air, api dan padang rumput” [HR Ahmad, Abu Daud dan juga Ibn Majah; Sunan Ibn Majah, Al-Ahkam, no #2743].
Imam As-Syaukaani memberi komentar berkenaan dengan lafaz (an-nar - api) dalam hadis tersebut, dikatakan sebagai,
“kayu-kayan yang dijadikan bahan pembakar untuk kegunaan manusia, ada yang mengatakan untuk mendapatkan pelita dan sinaran cahaya daripadanya, dan ada yang mengatakan bahawa ia adalah arang batu yang dapat menjadi bahan pembakar yang berada di tanah mati.” [Nailul Authar, As-Syaukaani, Ihya Ulmawat]
Meskipun ada perbezaan pendapat yang diutarakan oleh Imam As-Syaukani, tetapi maksud ‘api’ itu tidak dapat lari dari makna sumber bahan api (sumber tenaga). Jadi, petroleum yang ada hari ini yang digunakan sebagai sumber tenaga dan untuk menjana kuasa elektrik adalah termasuk. Ia dapat dikategorikan dalam makna ‘api’ dalam hadis ini. Jadi adalah salah untuk ia di monopoli oleh syarikat kapitalis atau negara kerana ia adalah milik umum umat Islam.
Adapun sifatnya petroleum sebagai bahan yang berkuantiti besar (ma’ul addi/air yang tidak putus) yang memasukkannya ke dalam milkiatul ammah, ini sebagaimana yang telah dilakukan oleh Rasulullah saw yang pernah menarik balik pemberian lombong garam bukit yang kuantitinya banyak yang diberikan kepada Abyad. Sebagai mana dicatat oleh Imam Tarmizi, dalam hadits tersebut, Abyad diceritakan telah meminta kepada Rasul untuk dapat mengelola sebuah tambang garam, lalu Rasul meluluskan permintaan itu, tapi segera diberitahu oleh seorang sahabat,
“Wahai Rasulullah, tahukah engkau, apa yang engkau berikan kepadanya? Sesungguhnya engkau telah memberikan sesuatu yang bagaikan air yang mengalir (maa'ul Addi)” Rasulullah kemudian bersabda: “(Jika begitu) tarik kembali pemberian tersebut darinya". [HR Tarmizi, dipetik dari kitab Nizhamul Iqtisadi Fil Islam, Taqiuddin Nabhani, ms 215].
Tugas negara dalam hal ini adalah menjadi penyelia kepada milik awam, dalam bentuk pembahagian agihan milik awam ini. Adalah haram bagi negara atau mana-mana syarikat untuk mengaut untung dari hasil minyak ini, sebaliknya negara wajib mengagihkannya secara percuma kepada rakyat.
Dari MYKHILAFAH.COM
No comments:
Post a Comment