Saturday, 23 May 2009

{.....وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ }

Yang Bermaksud:-

“…Dan boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagi kamu; dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui”

( Surah Al-Baqarah:216 )

17 comments:

Anonymous said...

allah memang tahu. Dia juga tahu apa yang pas telah mengarutkan al-quran dan hukum2Nya.

allah juga tahu apa yg nik aziz dah karutkan al-quran dan hukum2Nya.

allah juga tahu yg nik aziz boleh berkawan dgn setan.

Anonymous said...

Wa mau tanya kenapa ada org yg suka baring tengah jalan mcm lembu bila tak puas hati? wa konpius..tolong explain.

Anonymous said...

lu tanya wa tolong jawab bleh?
sebab itu manusia sudah ramai mau jadi itu lembu. jadi manusia pun selalu susahkan orang juga. baik jadi itu lembu.
jadi itu lembu mana2 boleh tidur. atas jalan, depan kereta. depan ramai orang. takdak malu punya. tp ada lembu tidur pegang itu bendela. tap wa tetap tak konfius.

apa-apa pun kalu dia orang jadi itu macam, wa lagi-lagi tak konfius. sebab wa tau asal usul dia orang. tanyalah sama lo' lo', dia tau punya.

aku said...

Wahai en anonymoous (yang penakut nak display diri sendiri),

Hebat sanagt ke awak tu smpai tuduh nik aziz macam2..bukan tu je, sebut Allah tahu yg nik aziz kawan dengan setan...

Sepanjang igt aku tak pernah pulak aku dgr Najib sebut pasal Islam..oh lupa lak dia tu sekular...

At least Nik Aziz boleh bagi kuliah agama...

(minta maaf la ye anynomous, awak tu masih JAHIL lagi...sila belajar sekolah rendah agama dulu ye....)

p/s: nilah masalahnya kalau belajar IT dulu baru belajar agama

Anonymous said...

pls take out Perak fr ur list of states under Pakatan..ketinggalan zaman apaaaa..

Ibnu Ali said...

Salam YB Dr,

Tak boleh tulis ayat quran dengan tulisan selain arab. Boleh, jika disertakan sekali dengan tulisan arab.

"Sesungguhnya Kami, turunkan Al quran itu dalam bahasa arab, moga2 kamu berfikir"

Wallahua'lam

Dahlia said...

Bila dah banyak Pemimpin yang Jahil Agama memimpin manusia, lahirlah manusia seperti anda "anonymous".

Azab Dunia akan jangan dipandang remeh. Berani mengutuk dan mengkeji Ulama'. Tunggulah balasannya.

Dahlia said...

Apabila pemimpin yang dipilih Jahil, maka lahirlah orang seperti "anonymous" .. suka menempelak bagaikan anjing lapar..

Beraninya menkeji Ulama'..Tak takut pada Allah..tak lama dah ni.. tunggulah azab dunia dari Tuhan..

Setakat merampas Perak dengan membeli Hakim apa barang.. pengecut namanya..tak terkejut pun..

Biasalah, kalau nak bawa Islam dan menegakkan keadilan, memang akan ada orang seperti "anonymous" ni..
Dah lali dah..

Dahlia said...

Apabila pemimpin yang dipilih Jahil, maka lahirlah orang seperti "anonymous" .. suka menempelak bagaikan anjing lapar..

Beraninya menkeji Ulama'..Tak takut pada Allah..tak lama dah ni.. tunggulah azab dunia dari Tuhan..

Setakat merampas Perak dengan membeli Hakim apa barang.. pengecut namanya..tak terkejut pun..

Biasalah, kalau nak bawa Islam dan menegakkan keadilan, memang akan ada orang seperti "anonymous" ni..
Dah lali dah..

Jedi Mastor said...

mak.. oii "aku" taksubnya...

Bukankah Rasulullah S.A.W pernah berpesan:-

1. Bencana Ilmu bila Lupa
2. Bencana Ulama bila gila Pangkat
3. Bencana Pemimpin bila gila kuasa

Tidak terkecuali kepada sesiapapun

Pesan Rasulullah lagi antara orang yang pertama di campakkan keneraka apabila orang yang berilmu tetapi menyalahgunakan ilmunya demi kepentingan diri dan nafsu...

Untuk ayat ini kalau dihalusi lagi ada hadis yang berbunyi.

Rasulullah S.A.W bersabda:-

Cintailah seseorang itu seadanya kerana dia mungkin menjadi orang yang kamu benci dan Bencilah seseorang itu seadanya kerana dia mungkin menjadi orang yang kamu cintai....

Anonymous said...

sokong pas tak makna awak tu alim sangat dah. org alim tak cakap yg bukan2 takut malu islam. ni ape? hampeh...

kalau alim tak masuk parti. alim masuk masjid cakap yg baik2. tunjuk ajar yg baik2. bukun kutuk org. ni dalam masjid pun kutuk org. alim ka lagu tu?

bukan asyik buat fitnah. fitnah lebih dosa/jahat dari membunuh. tau ke tak tau? benda macam tu kalu tak tau kena nuntut lagi la. jgn nuntut solah pas. nanti tambah songsang.nuntut sekolah agama kerajaan. free anak beranak.

semua masjid kat malysia siapa buat? ada ke pas buat? hampeh...

org alim dia tak nunjuk2.dia buat benda yg ada pahala. bukan nunjuk2 alim tp asyik buat dosa. hampeh. kena belajar pondok dulu dalam2. jgn setengah tiang.

nak tunjuk alim, lagak alim, sudahnya rosak manusia lain. kalu rosak awak sendiri, lantak pi la.

nik aziz tu ulamak? ulamak pas. bukan ulamak agama. fikir2 la. jgn taksub buta tuli. akal ada, pakai.
cubalah nuntut lagi ilmu islam.

myself said...

Assalamualaikum...

ERmmm, kepada yang muslimin dan muslimat sekalian, hope so kite bersikap profesional dan dakwah bil hal lagi bagus dengan org mcm 'anynomous' ni...die akan create 1001 pernyataan dan alasan. So, let him/her be like that.. Tak ada manfaat bertekak ngan manusia spesies mcm ni...

Dahlia said...

Mungkin anda tidak mengikuti perkembangan Status Tok Guru Nik Aziz di arena antarabangsa.

TGNA merupakan diantara Ulama' terpilih di seluruh dunia. Hasil penilaian ramai pakar di dalam Agama. Tak tahu kah anda?

Saya bukan taasub kepada Pas, saya tidak menyokong Pas sekiranya ianya terpesong dari ajaran Agama. Namun, di sana ada satu kaedah Agama untuk memilih yang lebih baik. Antara UMNO dan PAS yang mana lebih ke arah menegakkan Agama dan Kebaikan.. Fikirlah sendiri.. Tak tahu kah anda?

Anda memang tak tahu,sehingga banyak analogi dan hujjah picisan dikeluarkan..Teruskan membaca dan mengkaji untuk terus maju.

Dahlia

Dahlia said...

Tentang menulis Ayat Al-Quran dengan tulisan selain Arab. Kebanyakkan para Ulama' menghukum Haram, kerana ia boleh mengubah sebutan huruf,mengubah sebutan,sekaligus mengubah makna.

Mungkin YB tukar kepada tulisan B.Arab,ataupun delete Ayat Al-Quran yang ditulis itu. Bagi menjaga kesucian sebutan Al-Quran.
Yang penting di sini orang memahami maksud Ayat Al-Quran tersebut.

Dahlia

CD said...

bini najib x pakai tudung xde sape plak bising..anak die peluk dgn bape ramai pompuan...dlm family sendiri pon x bole tegakkan agama...pikir-pikir kan la.

lemanbrandy said...

En Anonymous
Lu cermin muka lu elok2 depan cermin sblm kutuk Tokguru Nik Aziz

Lu punya ilmu banyak mana, amalan lu dah cukup ker, lu buat tahajud ke tiap2 mlm ker, lu bole bagi majlis ilmu ker

Ntah2 solat pun x tau lagi...pegidaahh...jenis jahil murakkab bodoh takleh diajar, pandai xleh ditegur

Orang2 mcm lu mmg ramai kat mukabumi ttwangsa ni..buat menyemak bumi Allah ni jer, cepat2 lah tobat weii..ataupun yang boleh ajar org2 mcm ni satu jer...Malaikat Maut..perut bumi lebih baik dr permukaannya

DR. LO'LO' BT DATO' HJ. MOHAMAD GHAZALI said...

Ibnu Ali & Dahlia..

syukran atas tegurannya... ayat Quran itu akan ditukar dlm arab..

barakallahu feekum


- pembantu YB