Friday 29 May 2009

Najib digesa batalkan lawatan sambut ulangtahun hubungan Malaysia-China - Kamarudin Jaffar

Wan Nordin Wan Yaacob Fri May 29, 09 9:27:43 am MYT

KUALA LUMPUR, 29 Mei (Hrkh) - Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak digesa membatalkan lawatan ke China minggu depan sempena sambutan 35 tahun kerjasama Malaysia-China, kata Setiausaha Agung PAS, Dato' Kamaruddin Jaffar.

Iklan

Ini kerana ia 'bertentangan' dengan penegasan kerajaan Malaysia yang menghalang bekas tokoh komunis, Chin Peng dari kembali semula ke Malaysia, katanya.

'Dalam satu hal Malaysia menolak komunis, tetapi dalam satu hal pula seolah meraikan kerajaan (China) yang dikuasai komunis yang pernah membiayai pergerakan Komunis di negara ini, ini semua kita tahu," katanya kepada Harakahdaily hari ini.

Ini amat bertentangan, dan kerajaan Malaysia harus menyelesaikan pertentangan ini dengan segera membatalkan lawatan Perdana Menteri yang dijadualkan minggu depan ke China, kata Kamarudin yang juga ahli Parlimen Tumpat.

Sementara itu sumber menyatakan, Wisma Putra telah mengarahkan kenyataan berhubung lawatan Najib ke China yang bermula 2 hingga 5 Jun ini tidak dilaporkan akhbar.

SAYA SOKONG KENYATAAN DIATAS, BUAT APA LAWAT NEGARA KOMUNIS; JANGAN BENARKAN BEKAS KOMUNIS BALIK MALAYSIA. JANGAN SOKONG DAN LAWAT NEGARA KOMUNIS. BANYAK HATI2 YANG AKAN LUKA, MALAH KENA BUAT PERATURAN MELARANG RAKYAT MALAYSIA PERGI KE NEGARA CINA SEBAGAIMANA PERATURAN YANG MELARANG RAKYAT MSIA MELAWAT ISRAEL.

** Tapi di Negara Cina Komunis tu ada beratus juta Cina Muslim, lebih ramai dari seluruh rakyat Msia….macam mana nak daawah ni.

http://www.harakahdaily.net

No comments: