Friday 11 September 2009

Mencari Lailatul Qadar

Ramadhan semakin hari semakin hingga ke penghujung, sedar tidak sedar hari ini sudah hari ke-20. Hanya tinggal beberapa hari lagi, Ramadhan akan meninggalkan kita semua.
Kita maklumi, dan yakini bahawa 10 terakhir Ramadhan adalah 10 malam terbaik di antara sekalian malam, kerana di sananya ada Malam Lailatul Qadar.
Sebagaimana kata Abu Hurairah, malaikat akan turun pada malam lailatul qadar dengan jumlah yang tidak terhingga. Malaikat akan turun membawa kebaikan dan keberkatan sehingga terbitnya waktu fajar
Kita berhak untuk mencari Lailatul Qadar, berhak untuk merasai. Walaupun kita tahu hanya hambaNYA yang terpilih sahaja akan dapat merasai nikmatnya malam tersebut.
Namun, kita janganlah merasa tidak layak untuk mencari Lailatul Qadar, jangan rasa mustahil kita akan dapat, kerana melihat kualiti amalan kita sepanjang Ramadhan kali ini. Masa dan peluang masih ada.. Masih terbuka untuk kita untuk berusaha untuk menjadi hamba yang terpilih.
Beberapa Tips ingin dikongsikan:-
1) Iktikaf di masjid, tidur di dalam Masjid, boleh pilih Masjid yang mana boleh menerima orang iktikaf di Masjid, kebanyakkan masjid di sini 'hidup' di 10 malam terakhir Ramadhan.
2) Mengajak keluarga beriktikaf bersama setakat termampu, bawa anak lelaki bersama. Ajak bersama kawan-kawan untuk melakukan Ibadah berjemaah.
3) Bagi wanita Haidh, jangan merasa kecewa, dan berputus asa, kerana wanita dizaman Nabi pun didatangi Haidh, tapi mereka juga berusaha bersungguh-sungguh di 10 malam terakhir ini. Boleh berzikir, membaca Tafsir Al-Quran, berdoa bersungguh-sungguh.
4) Selesaikan tugas harian diwaktu siang, agar waktu malam tidak terganggu dengan urusan harian.
Inilah masanya kita berkorban tenaga, masa, tidur untuk mencari redha Ilahi. Kita banyak berkorban untuk melakukan tugas dan amanah harian kita. Perkara yang sama juga malah lebih utama yang kita berkorban untuk menunjukkan tanda keabdian kita kepada Allah Tuhan Sekalian Alam.
by: Noorhafizzah Zakaria

No comments: