Wednesday 11 November 2009

Kes VK Lingam: Saksi datang sendiri ke Parlimen

Hazayani Zakaria
KUALA LUMPUR, 10 Nov: Kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz di Dewan Rakyat semalam bahawa siasatan terhadap kes Datuk V.K Lingam terpaksa ditutup kerana tidak ada saksi telah dibidas dan disanggah.
Bidasan kenyataan itu telah dibuat oleh salah seorang saksi penting, dalam kes video terbabit, Jayanthi L.G Naidu yang hadir ke parlimen hari ini bagi menjelaskan perkara itu.
Beliau juga merupakan bekas setiausaha Lingam dan pernah terbabit dalam menguruskan perbelanjaan percutian VK Lingam dan mengagihkan sejumlah wang kepada hakim tertentu.
R. Sivarasa (PKR-Subang) dalam satu sidang media bersama Jayanthi di lobi parlimen tengahari tadi berkata, jawapan Nazri itu langsung tidak munasabah malah beliau sendiri mempunyai bukti yang kukuh berhubung percutian Lingam, dan bekas Ketua Hakim Negara, Tun Mohd Eusoff Chin pada tahun 1994.
Menurutnya, beliau sendiri ketika itu membuat tempahan tiket untuk Lingam, Eusoff Chin serta keluarga masing-masing dan menguruskan bayaran untuk perjalanan mereka.
Beliau turut mengakui pernah mengeluarkan sejumlah wang bernilai RM 100, 000 hingga RM300, 000 untuk diberikan kepada hakim yang terlibat.
Sementara itu Dr. Dzulkifli Ahmad (PAS-Kuala Selangor) dalam sidang media yang sama menegaskan meskipun Nazri mengatakan Lingam tidak melanggar sebarang undang-undang kerana melobi pelantikan hakim, namun tindakan Lingam jelas merosakkan institusi kehakiman.
"Mungkin dari sudut akta dan undang-undang betul tapi dalam suasana negara sangat-sangat berhajatkan untuk membaik pulih institusi kehakiman yang telah reput maka apa jua tindakan yang ditanggapi sebagai merosakkan lagi institusi kehakiman ini adalah salah," tegasnya.

2 comments:

ghostWRITER said...

dengar kata so Lo' Lo' sakit.. sakit-sakit pun ble posting ker? bagila story sakit apa? keadaan macamna sekarang?

PARPUKARI said...

Nik Aziz ditaja oleh Abroad Technology

Sakit ke, sian dia, sabar la dr lolo, ni n.ajis ambik rasuah ni apa cite ni doc?