Sunday 28 March 2010

Perjumpaan bersama MPs PR dan Wakil Majlis Peguam Malaysia

24 Mac 2010

Ahli-ahli Parlimen PAS telah bersetuju untuk mendengar taklimat dari Majlis Peguam Malaysia atau Malaysian Bar Council berkenaan NFL atau Non Fault Liability yang dikatakan sedang dalam proses draf untuk dikemukakan ke Parlimen sebagai satu bil/rang undang-undang.

 
RUU ini bertujuan untuk menetapkan pampasan sehingga RM100k sahaja kepada penerima 3rd party insurance coverage. Setiap kecederaan akan menerima pampasan yang telah ditetapkan melalui RUU yang dicadngkan ini.

Apa yang dikesali ialah bill / RUU ini hanya dibincang oleh Wakil-wakil Syarikat Insuran dan Wakil-wakil Bank Negara. Ini dibimbangi akan menyebabkan kepentingan pembeli-pembeli insuran 3rdparty yang biasanya terdiri dari pemilik motor dan kenderaan dar golongan berpendapatan rendah akan terabai. Malaysian Bar Council yang ahli-ahlinya sering mewakili tuntutan-tuntutan pampasan di mahkamah iaitu sebagai 'stakeholder' tidak dilibatkan dalam perbincangan penyediaan draf bill/RUU tersebut.


YB Senator Mumtaz mempengerusikan majlis perbincangan tersebut.

Yang ini pula gambar kami sebahagian Ahli-ahli Parlimen PAS yang menyambung perbincangan di ruang rehat pejabat AP PAS Tingkat 14 Menara Parlimen


Dr Lo'Lo'

No comments: