Monday 9 August 2010

Majlis Pembentangan Konsep Pembangunan Semula Kg Baru dari perspektif TanSri Khalid Ibrahim

27 Syaaban 1431H bersamaan 8 Ogos 2010 di Dewan Kelab Sultan Sulaiman


Hadirin mendaftar dan mengambil borang kaji selidik


Persiapan terakhir sedang dibuat.Kaki-tangan Pejabat Menteri Besar juga turut serta.





Mak cik ni salah seorang pemilik yang mahu mendengar






Tan Sri Kalid Ibrahim, Tuan Hj Roslan Timbalan Pengurus Besar PKNS



Hartanah dipegang dalam bentuk saham iaitu Saham A atau saham pemilikan dan Saham B saham sewa yang beri pulangan dari pembangunan.


Badan Amanah Kg Baru “AMANAH”


Mencadang ditubuhkan sebuah Badan Amanah yang dianggotai oleh MAS, individu-individu terpilih yang dari kalangan anak-anak Kg Baru yang telah berjaya membangunkan hartanah mereka, NGO yang berwibawa dan juga wakil dari pihak kerajaan dimana Badan Amanah ini bertanggung jawab sepenuhnya mengurus geran-geran hartanah semasa pembangunan berjalan.


Perbadanan mengelolakan pembangunan shj.


Mencadangkan agar Perbadanan yang hendak ditubuhkan adalah sebagai entiti pentadbir dan pengurus serta pemantau kepada pembangunan sahaja termasuk mengendalikan Konsortium Pemaju yang akan menjadi Pemaju Utama pembangunan Kg Baru.















Badan Amanah Kg Baru (AMANAH) diwujudkan untuk mengurus hartanah dimana perlu diwujudkan sebuah syarikat yang akan menilai geran-geran tanah dalam bentuk saham termasuk bagi pihak penama-penama yang tidak dapat dikesan bagi memastikan keadilan dan hak kepada semua pihak. Sewajarnya geran-geran Kg Baru tidak digadaikan kepada bank-bank swasta untuk menjana dana pembangunan.


Konsep Pembangunan bercirikan Melayu-Islam


Pembangunan semula Kg Baru hendaklah atas konsep pembangunan yang mengekalkan ciri-ciri Melayu Islam, pembangunan yang berimbang, yang ada nilai estetika ada rohnya. Pembangunan berimbang dengan menjadikan Masjid Kg Baru sebagai pusat atau nadi pembangunan bagi memastikan rohani menjadi paksi pembangunan.
Tidak wajar Kg Baru maju tetapi penduduknya runtuh moral dan bankrap akhlaknya. Bangunan-bangunan pencakar langit yang tiada nilai kerohanian tidak diperlukan. Konsep Pembangunan Hijau yang serasi dengan alam sekitar, bangunan-bangunan yang 'bijak' yang menggunakan tenaga semula-jadi dan terus mampan.Pembangunan semula yang akan menjadikan Kg Baru Pusat Sehenti Melayu-Islam yang terkenal sebagai mercu tanda kegemilangan Melayu Islam bersama pelbagai etnik dan kepercayaan di tengah-tengah bandar Metropolitan Kuala Lumpur.



Pusat Khidmat Wakil Rakyat Titiwangsa, No 10 Jalan Raja Muda Musa, Kg Baru, 50300 Kuala Lumpur. Tel: 0326980025 Fax: 0326980026 yb.drlolo@gmail.com twitter: docmarjan Fb: Yb Dr Lo'Lo'

No comments: