Thursday 9 December 2010

Happy ending buat Khir?

Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 8 Dis: Ramai yang seolah-olah sudah mampu membuat jangkaan bagaimana penghujung jalan cerita kes pendakwaan Datuk Seri Dr. Mohd Khir Toyo.

Tanpa perlu membuat analisis terperinci, bekas Menteri Besar Selangor itu sendiri sudah memberi pembayang berhubung kesudahan kesnya apabila dengan penuh yakin mendakwa kes ini akan 'membersihkan' namanya.

Bagi beberapa pemimpin PAS, kenyataan itu sudah cukup untuk menjelaskan status sebenar pendakwaan yang dibuat ke atas Khir Toyo itu.

AJK PAS Pusat, Dr. Lo' Lo' Mohd Ghazali contohnya turut melahirkan rasa hairan apabila Khir seperti mengetahui nasib yang sedang direncanakan ke atasnya.

"Awal lagi (Khir) dah kata: Ni peluang saya nak bersihkan nama.

"Maknanya dia sudah dijanjikan happy ending, kalau tak, tak kan relaks sahaja kata begitu," katanya yang juga Ahli Parlimen Titiwangsa.

Bagi Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub pula, beliau tidak mahu meletakkan keyakinan yang terlalu tinggi terhadap pendakwaan yang telah dibuat ke atas Khir itu.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian sebelum ini mendakwa, kes Khir tersebut hanya satu peratus dari kes jerung yang dilaporkan.

Tambahnya, beliau risau trend yang sama semasa Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri kini berulang.

Abdullah ketika zaman pemerintahannya juga turut membuat pendakwaan rasuah kepada Eric Chia dan Kasitah Gadam, namun akhirnya digugurkan apabila berlaku pilihanraya.

Bagi seorang lagi Naib Presiden, Datuk Mahfuz Omar, beliau juga melahirkan rasa hairan dengan kenyataan penuh yakin Khir bahawa perbicaraan di mahkamah nanti akan membersihkan namanya.

"Ataukah sudah ada 'kira-bicara' dibuat sebelum Khir didakwa di mahkamah," katanya yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena.

Selain itu, banyak pihak juga merasakan tindakan terhadap Khir itu hanya gimik berdepan Pilihan Raya Umum ke-13.

Ini kerana, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dilihat cuba menonjolkan imej menentang rasuah bagi membersihkan imej Umno yang selama ini terpalit dengan isu itu.

Khir, Isnin lalu didakwa di Mahkamah Sesyen Shah Alam atas tuduhan mendapatkan untuk dirinya dan isteri Datin Seri Zahrah Kechik, 45, suatu barang berharga dengan suatu balasan yang beliau ketahui tidak mencukupi iaitu dua lot tanah dan sebuah rumah yang terletak di alamat no 8 & 10, Jalan Suasa 7/1 L, Shah Alam, daripada Ditamas Sdn Bhd melalui pengarah Ditamas, Shamsuddin Hayroni, dengan harga RM3.5 juta, sedangkan hartanah itu telah dibeli oleh Ditamas pada 23 Disember 2004 dengan harga RM6.5 juta.

Khir didakwa melakukan kesalahan itu di kediaman rasmi menteri besar Selangor, di Jalan Permata 7/1, Seksyen 7, Shah Alam, pada 29 Mei 2007.

Adun Sungai Panjang merangkap Ketua Pembangkang Dun Selangor itu didakwa mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga dua tahun atau dengan denda atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.




Pusat Khidmat Wakil Rakyat Titiwangsa, No 10 Jalan Raja Muda Musa, Kg Baru, 50300 Kuala Lumpur. Tel: 0326980025 Fax: 0326980026 yb.drlolo@gmail.com twitter: docmarjan Fb: Yb Dr Lo'Lo'

1 comment:

Anonymous said...

Salam,
Saya rasa Dr Lo’Lo’ tak perlu terburu-buru membuat keputusan. Apa yang dikatakan oleh Khir Toyo itu adalah hak peribadi. Saya rasa lebih baik kiranya peluang diberikan kepada pendakwaraya untuk memperjuangkan kes tersebut. Saya percaya, dengan bukti yang cukup, orang yang bersalah akan diadili dengan betul.
Saya sebenarnya hairan, mengapa orang PAS yang kononnya beragama dan beriman tinggi sudah mula bercakap dalam hal ini. Apa akan terjadi jika Khir Toyo bersalah? Adakah sistem undang-undang kita sudah boleh dipercayai? Jika dari awal lagi Dr sudah mula ragui keputusan mahkamah, jika Khir Toyo bersalah kelak, Dr sendiri yang akan malu.
Sabar Dr, sabar itu separuh daripada iman.