Kertas pembentangan ini dibahagikan kepada 4 bahagian mengikut zon iaitu:
i) Zon Pandan
ii) Zon Kampung Baru
iii) Zon Datuk Keramat
iv) Zon Desa Rejang
Zon Pandan meliputi kawasan Kg. Pandan, Desa Pandan, Desa Pahlawan, Kg. Pandan India, Taman Maluri, Jln Peel dan Jln Cochrane.
Zon Kampung Baru meliputi kawasan Kg. Pindah, Kg. Paya, Kg. Masjid, Kg Hujung Pasir, Kg Baru Atas A & B, Kg Periuk, dan Chow Kit.
Zon Datuk Keramat meliputi kawasan Kg. Datuk Keramat, Flat Bukit Baru, Bukit Keramat, Pasar Keramat, Jln. Semarak, Jln. Gurney, PPR Jelatek dan PPR Hiliran Ampang.
Zon Desa Rejang meliputi kawasan Flat Perumahan Awam Desa Rejang. Zon Desa Rejang terletak di dalam Parlimen Setiawangsa tetapi dimuatkan sekali adalah kerana terdapat lebih kurang 7000 orang pengundi Parlimen Titiwangsa yang dipindahkan ke situ dari Flat Perumahan Awam Jln Pekeliling.
Zon Pandan
1) KOMPLEKS TERBIAR DI BLOK C, PPR LAKSAMANA
Terdapat sebuah kompleks orang ramai di bahagian belakang blok C yang terbiar sejak setahun lalu, mengandungi food court dan dewan orang ramai. Kelihatan meja-meja makan dan kerusi yang menakungi air yang boleh menjadi medium pembiakan nyamuk aedes. Duit rakyat dibelanjakan tetapi manfaatnya tidak dapat atau terlalu lambat kembali kepada rakyat.
2) JALANRAYA YANG PERLU DIBAIKI DI JALAN WIRA, TAMAN MALURI, KAMPUNG PANDAN
Sehingga kini hanya 30 peratus daripada jalanraya tersebut telah diturap, namun baki 70 peratus lagi yang masih belum diturap dikhuatiri boleh mengakibatkan kemalangan kepada pengguna kerana keadaan jalan yang tidak rata serta berlopak. ( Sila Lihat Lampiran )
3) SAMPAH DAN TEMPAT SAMPAH YANG MASIH TIDAK TERURUS DENGAN BAIKNYA
Terdapat dua kawasan yang masih menerima aduan penduduk setempat tentang sampah-sampah yang melimpah keluar dari tong-tong sampah yang disediakan kerana tidak dikutip oleh pihak Alam Flora. Perkara ini menyebabkan dua kawasan ini dicemari dengan bau yang busuk. Kawasan tersebut ialah Blok J, Desa Pandan, Jalan Perkasa dan Taman Maluri.
4) TEMPAT LETAK KERETA DI BAHU JALAN KEDAI-KEDAI DAN PEJABAT-PEJABAT SEKITAR DESA PANDAN
Walaupun aduan pernah dibuat tetapi sehingga kini tiada tindakan yang diambil berkenaan bayaran tempat letak kereta di sekitar Desa Pandan. Sebelum ini tiada caj yang dikenakan kepada pengguna lot-lot tempat letak kereta di situ, namun dalam 2 tahun kebelakangan ini mesin-mesin bayaran telah dipacakkan di situ. Apabila bayaran tidak dibuat, saman akan dikeluarkan oleh DBKL.
5) Sokongan Bantahan berkaitan Cadangan kepada residental 3 ( R3 ) Diatas Tanah Lot 11590 “ Dalam Kampung Warisan “ Pandan India ( Parlimen Titiwangsa )
- Mahu kekalkan tanah Lot 11590 kekal dalam Kampung Warisan , sebagaimana yang telah dirizabkan di dalam Pelan Bandaraya Kuala Lumpur 2020 yang asal ( Lihat Lampiran )
6) Bantahan terhadap binaan Pusat Penjaja oleh Persatuan Kebajikan & Sosial Penduduk Blok E Desa Pandan Kuala Lumpur . (Lihat Lampiran)
- Jarak antara pusat penjaja yang akan dibina hanya 40 kaki dengan kediaman.
- Akan menyebabkan masalah sampah sarap, pembiakan tikus dan masalah tempat letak kereta.
- Mencadangkan Projek tersebut ditukar kepada pembinaan Dewan Serbaguna dengan 3 gelanggang Badminton.
- Dewan serbaguna ini akan memberikan manfaat kepada lebih 10,500 penduduk dikawasan ini
Zon Kampung Baru
1) Masalah penjaja di Kg baru. Pastikan berlesen dan tidak menggangu laluan tuan rumah masuk ke rumah. Jalan jadi sempit, privacy dah hilang dan paling teruk, kotor sampai tikus berkeliaran.
3) Masih terdapat kerosakan dan Jalan berlubang di Jalan Raja Alang & Jalan Raja Muda Musa . Ini adalah aduan yang ke4 sejak pertemuan dengan pejabat Datuk Bandar dengan MP wilayah , tetapi masih belum ada tindakan selanjutnya dari pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur. ( Sila lihat lampiran 2 )
i) Jalan Raja Muda Musa (berhampiran Pintu Gerbang)
ii) Persimpangan Jalan Daud dan Jalan Raja Alang
4) Masih ada lagi peniaga yang berniaga di bahu jalan walaupun aduan kepada pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur sudah dibuat. Tiada tindakan dari pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur . (Sila lihat Lampiran 1 )
PENIAGA-PENIAGA DI CHOW KIT BERNIAGA DI ATAS TAPAK LETAK KENDERAAN
Jalan Raja Alang
Jalan Haji Hussien
Gambar-gambar ini diambil dari Februari 2010 hingga Dsember 2010
5 ) Bengkel kereta yang dijalankan di Jalan Datuk Abdul Yasin mengganggu lalulintas kerana kereta yang rosak di letakkan di bahu sepanjang jalan sehingga menyebabkan kesesakan di kawasan bengkel tersebut.
Bengkel kereta di Jalan Datuk Abdul Yasin ( kenderaan yang rosak diletakkan di sepanjang jalan depan bengkel sehingga menyebabkan kesesakan
Zon Datuk Keramat
1) PELANGGAN KEDAI MAKAN MELETAK KENDERAAN DI KIRI DAN KANAN JALAN
Terdapat segelintir pelanggan kedai-kedai makan di sepanjang Persiaran Gurney dan Jalan Keramat meletakkan kenderaan mereka di kiri dan kanan jalan menyebabkan hanya tinggal laluan tengah sahaja yang boleh digunakan. Apabila terdapat dua kenderaan yang datang dari arah bertentangan akan menyebabkan kesesakan dan kesukaran. Perkara ini berlaku mungkin kerana tiada tempat meletak kenderaan yang berdekatan. Saya mencadangkan supaya dikuatkuasakan satu peraturan supaya mereka hanya boleh meletakkan kenderaan di satu bahagian sahaja samada kiri atau kanan.
2) LAMPU JALAN YANG TIDAK MENYALA DI JALAN BUKIT KERAMAT KE JALAN PADANG TEMBAK
Terdapat lampu jalan yang tidak menyala di selekoh jalan dari Jalan Bukit Keramat menuju ke Jalan Padang Tembak. Perkara ini boleh menyebabkan kemalangan berlaku pada waktu malam. Jenayah seperti ragut juga boleh berlaku di kawasan tersebut kerana kawasan yang gelap.
3) SAMPAH YANG DIBUANG DI ATAS SUSUR PEJALAN KAKI DI JALAN BUKIT KERAMAT
Sebelum ini sebuah tong sampah besar diletakkan di kawasan tersebut dan penduduk setempat membuang sampah di situ. Tapi, kini tong itu telah dialihkan oleh DBKL kerana ramai pejalan kaki mengadu kawasan itu berbau busuk disebabkan sampah-sampah tersebut. Tetapi sekarang ini masih lagi ada penduduk yang membuang sampah di kawasan tersebut meskipun tiada tong sampah. Ini mungkin kerana tiada tempat alternatif yang disediakan.
4 ) Keramat Mall:
DBKL tidak tegas sebagai landlord sehingga penyewa boleh mengatur DBKL. Kalau nak tunggu pasar basah di bina hasil dari pengambilan rumah-rumah kedai tepi keramat Mall berapa tahun lagi nak biar Keramat Mall. Rugi duit pembayar cukai. Dicadangkan DBKL bertegas bawa masuk peniaga-peniaga kering/barangan perkhidmatan dahulu untuk hidupkan Keramat Mall dan mulakan operasi Banquet Hall untuk majlis kenduri kendara orang tempatan
Zon Desa Rejang
1) MASALAH KEBERSIHAN DAN KESIHATAN
- Stor DBKL yang kosong perlu dibersihkan kerana menjadi punca pembiakan nyamuk disebabkan air bertakung dalam stor tersebut.
- Tanah milik FELCRA di hutan belakang blok A, B, C dan G menjadi tempat pembiakan nyamuk kerana terdapat golongan yang membuang sampah-sarap di situ. Diharap pihak DBKL dapat berkerjasama dengan FELCRA untuk membersihkannya.
- Sampah sering dibuang dari tingkat atas flat, ini sangat merbahaya bagi penduduk yang lalu lalang. Ini mungkin disebabkan tong sampah yang disediakan tidak mencukupi.
- Kontraktor pembersihan setiap blok tidak ramai menyebabkan sampah sarap bertaburan di bahagian bawah blok kerana tidak dikutip mengikut jadual sepatutnya.
- Banyak tikus dan lipas di kawasan Desa Rejang ini terutamanya di medan selera. Jika ini berlarutan boleh membahayakan kesihatan para penduduk di sini.
- Penduduk memelihara binatang larangan seperti anjing atau kucing
2) MASALAH KESELAMATAN DAN JENAYAH
- Ada sebilangan rumah yang telah lama retak dan tidak dibaiki.
- Banyak anai-anai di hujung batu.
- Diminta sediakan bonggol di setiap blok kerana sesetengah kenderaan dibawa dengan laju terutama motosikal.
- Diharap sediakan bumbung (susur gajah) bagi pejalan kaki di setiap blok bagi mengelakkan objek dari atas jatuh menimpa penduduk.
- Diharap seluruh belakang blok di pasang lampu kerana tempat tersebut akan menjadi terlalu gelap di waktu malam dan perkara ini boleh membahayakan penduduk.
- Untuk memantau aktiviti jenayah yang semakin meningkat, disarankan untuk dipasang kamera liter tertutup (CCTV).
- Sebuah Pondok Polis juga diperlukan supaya dapat mengurangkan aktiviti jenayah.
- Terdapat penduduk yang meletakkan motosikal mereka di tingkat masing-masing kerana bimbangkan kehilangan. Ini adalah kerana terdapat banyak kes kecurian motosikal, alat ganti atau petrol apabila mereka meletakkan motosikal mereka di kawasan bawah flat.
- Terdapat segelintir golongan terutamanya remaja yang pecah masuk rumah kosong yang telah dikunci dengan tujuan untuk melakukan perbuatan yang tidak bermoral.
- Ruang berhampitan Lif dan tangga harus ditutup supaya tiada objek dibuang kebawah kerana merbahaya bagi penduduk yang berjalan dibawah
- Kabel elektrik dan telefon telah dicuri di rumah kosong walaupun telah dipasang sempurna oleh DBKL
3) MASALAH PENGANGKUTAN AWAM
- Tiada perkhidmatan bas yang disediakan di kawasan Desa Rejang walaupun perkara ini telah lama diajukan.
- Pengangkutan awam yang ada hanyalah teksi tetapi ini menyukarkan mereka yang berpendapatan rendah.
4) MASALAH INFRASTRUKTUR
- Tandas awam untuk lelaki dan wanita di medan selera mengalami kerosakan yang teruk seperti kehilangan sinki dankepala paip serta paip yang pecah. Disebabkan ini, mereka terpaksa berkongsi tandas terutamanya untuk tandas di tingkat bawah medan selera tersebut.
- Telah lebih 6 bulan sinki di medan selera tidak boleh digunakan kerana rosak dan ini menyukarkan pelanggan untuk membasuh tangan.
- Banyak meja makan di medan selera mengalami kerosakan.
- Pasar di Desa Rejang berbau yang tidak menyenangkan terutamanya di waktu malam.
- Diharap pasar di Desa Rejang dapat disediakan bumbung untuk memudahkan penduduk melakukan urusan jual beli walaupun untuk sementara.
- Selain daripada itu, terdapat juga mereka yang tidak bertanggungjawab yang membuang sampah dan juga membuang air kecil di dalam lif sehingga menyebabkan lif berbau busuk.
- Tiada laluan untuk orang OKU di blok F
- Tiada Papan kenyataan untuk maklumat kepada penduduk setiap blok
- Perjalanan keluar masuk kereta tidak ikut aturan.
- DBKL lambat mengambil tindakan terhadap aduan paip pecah..
- Ramai penduduk mahu pembelian rumah melalui sewa beli.
SURAT SURAT SOKONGAN KEPADA PIHAK DEWAN BANDARAYA KUALA LUMPUR (DBKL)
1) Surat Sokongan Menyewa Rumah PPR
- Pihak Pejabat Parlimen Titiwangsa ada mengeluarkan beberapa surat sokongan untuk menyewa rumah PPR di sekitar Kuala Lumpur, apakah status pemohon tersebut. ( Lihat Lampiran }
Pusat Khidmat Wakil Rakyat Titiwangsa, No 10 Jalan Raja Muda Musa, Kg Baru, 50300 Kuala Lumpur. Tel: 0326980025 Fax: 0326980026 yb.drlolo@gmail.com twitter: docmarjan Fb: Yb Dr Lo'Lo'
No comments:
Post a Comment