Tuesday 31 July 2007

Assalamualaikum whb, Sekian lama saya tidak memperdulikan blog saya ini kerana 'merajuk' dan 'marah' pada diri sendiri kerana tidak mampu mengurusi masa dengan baik sehingga tidak berkesempatan untuk 'update' blog sendiri. Inilah manusia ataupun lebih tepat kelemahan diri manusia terutana diri saya sendiri, masa belum dapat siang malam teringat dan terbayang, bila dah dapat atau dalam genggaman tak ambil indah. Walau bagaimana pun saya berazam untuk kembali 'aktifkan' blog saya. Sebenarnya yang jadi inspirasi ialah kelahiran cucu sulong saya, insyaAllah dalam Bulan Ogos ni. Tentulah saya mahu mengongsikan detik kegembiraan dan kebanggaan kami sekeluarga itu bersama kenalan dalam blog ini. Saya 'aktifkan' kembali blog ini dengan peringatan dari Allah SAW: Firman Allah s.w.t: وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ ءَامَنَّا بِاللَّهِ فَإِذَا أُوذِيَ فِي اللَّهِ جَعَلَ فِتْنَةَ النَّاسِ كَعَذَابِ اللَّهِ وَلَئِنْ جَاءَ نَصْرٌ مِنْ رَبِّكَ لَيَقُولُنَّ إِنَّا كُنَّا مَعَكُمْ أَوَلَيْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِمَا فِي صُدُورِ الْعَالَمِينَ. وَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْمُنَافِقِينَ. Dan ada sebahagian dari manusia yang berkata: Kami beriman kepada Allah; kemudian apabila dia diganggu dan disakiti pada jalan Allah, dia jadikan gangguan manusia itu seperti azab seksa Allah (lalu dia taatkan manusia) dan jika datang pertolongan dari Tuhanmu memberi kemenangan kepadamu, mereka sudah tentu akan berkata: Kami adalah sentiasa bersama-sama kamu. (Mengapa mereka berdusta?) Bukankah Allah lebih mengetahui akan apa yang terpendam dalam hati sekalian makhluk? Dan sesungguhnya Allah mengetahui akan orang-orang yang beriman dan sesungguhnya Dia mengetahui akan orang-orang yang munafik. (Surah Al-Ankabuut, Ayat: 10 - 11). Allah s.w.t berfirman: وَمَنْ جَاهَدَ فَإِنَّمَا يُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ Dan sesiapa yang berjuang (menegakkan Islam) maka sesungguhnya dia hanyalah berjuang untuk kebaikan dirinya sendiri; sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatupun) daripada sekalian makhluk.

No comments: