Monday 1 March 2010

UMNO BAHAGIAN CHERAS anjur MAULIDUR-RASUL dengan kerjasama DBKL

Tajuk berita dalam sinar hari ni mengejutkan saya. "Rumah ahli politik dipecah masuk" Ketua UMNO bahagian Cheras datuk Syed Ali Alhabshee kerugian lebih rm400 ribu bila kediamanya di Taman TAR dipecah masuk sekumpulan perompak awal pagi semalam. Maklumat2 yang saya terima yang hilang tu termasuk wang tunai beratus ribu,taktau betul atau tidak tapi itulah maklumat yang heboh disembangkan oleh pengunjung kedai2 kopi di KgBaru pagi tadi.Saya bersimpati dan ucap takziah atas kejadian yang menakutkan itu.Mohon doa pada Allah SWT barang dijauhkan. Namun saya memang takde duit sebanyak tu.Separuh pun jauh.Kalau dalam rumah ada RM 3-4 ribu rasa dah banyak sangat sebab duit tunai yang saya keluarkan dari gaji ahli parlmn biasanya untuk gaji staf pusat khidmat, bil2 dan urusan operasi sebagai wakil rakyat.Maklumlah kami ahli parlimen PR diNAFIkan peruntukn ahli parlimen dari EPU Jabatan Perdana Menteri.

Saya pernah minta peruntukan ni mengikut prosedur dengan kemukakan kertas cadangan pembangunan kecil dan program2 bersama rakyat. Haram tak lulus walaupun disokong menteri kabinet yang agaknya nak menunjukkan dia baik dan tak terlibat. Menurut pegawai tinggi di EPU ahli parlimen pembangkang memang tak dapat,ni prerogative PM.Hanya permohonan dari NGO yang disokong ketua2 bahagian umno sahaja yang akan diluluskan. Tapi ni bukan duit PM, ni duit rakyat, duit pembayar cukai mana bleh difaraid sesama ketua bahagian umno.huh tanggunglah dosa sebab saya dan penyokong saya akan tuntut setiap sen yang diselewengkan.

Berbalik pada cerita rompakan tadi banyak betul duit Ketua bahagian umno ya. Tu baru dalam rumah belum kira yang dalam bank dalam dan luar negara. Berapa ratus juta agaknya. Tinggal pun di Taman TAR tempat orang kaya++ di KL ni. Tapi takheranlah nak banding dengan setpol menteri yang simpan berjuta2 dalam rumah. Yang disiasat dgn ekspress TGNA. Pemuda umno Kelantan buat aduan lagi di Putrajaya kepada sprm sebab ada blog yg tulis sprm kelantan proPAS.Lawaknya, tulisan blog kini jadi asas siasatan sprm dan polis.

Tentang duit ketua umno bahagian memanglah banyak sebab mereka berniaga daddykasi oops berdedikasi. Mungkin dapat projek kerajaan berjuta2, dapat tender macam2 lagi. Takkan duit RM400k tu duit peruntukan ahli parlimen Cheras yang menurut pegawai tinggi EPU punya cerita memang difaraidkan ke umno bahagian, kut.Kesian wakil rakyat Cheras yang bertahun2 di pegang DAP,tak merasa nak urus duit tersebut untuk kepentingan rakyat.

Sebelum tu hujung minggu yang baru berlalu saya dapat maklumat JK surau PPR laksamana yang terletak dalam parlimen TW tapi sempadan dgn Cheras; buat majlis MaulidurRasul, dengar cerita mereka dapat beribu jugalah disumbangkan oleh ketua umno Cheras sebagai penaung surau. Agaknya sebab sumbangan yang lebat ni saya sebagai wakil rakyat langsung tak dijemput. Dimaklumkan pun tidak.Tak tergamak kut sebab dah dapat vitamin RM. Menurut baner2 yg tertera di PPR majlis tu paginya dirasmikan ketua pemuda umno cheras, malamnya forum ucaptama oleh ketua umno cheraslah, yang paling menarik majlis ni dibuat dengan KERJASAMA DBKL.Maknanya DBKL sediakan prasana dll. Ni bukanlah program pertama umno buat program di kawasan saya dengan kerjasama DBKL. Saya sedang kumpul bukti dan akan kemukakan dalam tulisan2 saya akan datang bagaimana umno "memperkosa DBKL" untuk kepentingan mereka.

Ironinya bila saya mohon untuk buat program atas nama pusat khidmat wakil rakyat,bulat2 akan ditolak."Tak boleh luluslah YB sebab ni politik. Umno pun kita tak bagi, PAS pun kita tak bagi" ni kata2 senada pegawai2 tertinggi DBKL. Bila saya berhujah saya mohon bukan atas jawatan saya sebagai AJK PAS pusat atauketua muslimat TW tapi sebagai wakil Rakyat. Kalau takde politik takdelah wakil rakyat, takde parlimen, takde PM dan DBKL pun takde."Tak bleh YB, minta maaflah YB carilah mana2 NGO untuk mohon,persatuan penduduk/RT/JK surau masjid". Itu senarionya. Lawak lagi sebab kebanyakan NGO di PPR di TW telah dikuasai oleh pimpinan umno sebagai penaung,sebagai penasihat.Taubat mereka nak pohon bagi pihak saya.

Sehinggakan sekarang yang jadi 'YB' d parlimen TW adalah timbalan ketua bahagian umno TW. Penyokong2 dia telah siap2 'menabalkan' dia sebagai YB. Tak percaya pergilah hadir program2 yang beliau di'VIP'kan yang wakil rakyat yang sah takde. Itulah panggilan oleh MC ie YB Dato Jo . Lebih2 lagi masa saya berehat sebab di uji Allah dengan ujian sakit dan dibedah sejak bulan puasa tahun lepas. Baru bulan ni saya ada kemampuan untuk turun balik jumpa rakyat. Masa saya cuti sakit wakil2 saya ynag turun menyantuni rakyat TW, tapi tentulah tak sama dengan wakil rakyat sendiri. Apa nakbuat Allah nak uji.

Di TW ni saya diserang dari segenap penjuru.Sebelah sempadan cheras oleh umno Cheras, sebelah Pandan terutama Indian Settlement oleh mic Pandan. Di sebelah Desa Rejang Setapak (pemindahan flat pekeliling) oleh umno+mca Setiawangsa.Di sekolah2 oleh bekas wakil rakyat dulu menggunakan Yayasan pendidikan TW. Baik PIBG mahupun sukan,dialah tukang rasmi sebab YPT bagi sumbangan beribu2 berbanding YB yang bagi kek je masa hari guru. Itu pun 'ambush' masuk sekolah,kalau nak pohon2,alamat 'reject' awal2 lagi. Permohonan saya kepada pengarah pelajaran WP utk dpt senarai nama pelajar2 cemerlang seluruh TW sampai sekarang tak berjawab. Saya pohon dengan menyertakan keratan akhbar dimana dilapurkan umno Segambut masuk sekolah menengah siap buat pendaftaran puteri umno lagi. Ingatkan umno boleh masuk sebagai parti politik saya sebagai wakil rakyat tentu lebih2 lagi boleh, tapi pengarah pelajaran pun munigkn di ikat kaki tangan dan mulut.

Apa pilihan yang saya ada? Saya teringat doa TGNA "kami dihimpit dari setiap penjuru ya Allah, maka bantulah kami yg berjuang untuk menegakkan syariatMu dan keadilan sejagat ya Allah. Kami serahkan kepadaMu ya Allah untuk berhadapan dengan pimpinan yang tidak adil dan zalim,kami telah lakukan apa yang kami mampu. Allahumma 'alaika ...........(Sebutlah nama2 orang yang menzalimi tersebut). Itulah yang saya lakukan. Mungkin tidak relevan langsung dengan peristiwa rompakan dan pendedahan kekayaan ketua bahagian umno yg tersebut. Wallahua'lam.

Dr Lo'Lo'
Ahli Parlimen Titiwangsa yang SAH
yb.drlolo@gmail.com

4 comments:

Anonymous said...

DR...Jangan kita bersikap buruk sangka sesama insan....kena lah kita bersimpati pada apa yang berlaku...kalu nak tahu yang benar tanyalah empunya badan...bukannya kutip cerita tepi jalan...kalau still tak puas hati buatlah report kat sprm..barulah ini ahli polotik islam..tak sama dengan ahli politik kebangsaan...

DR. LO'LO' BT DATO' HJ. MOHAMAD GHAZALI said...

agaknya sdra ni tak faham kut membaca membuta tuli je, kan saya kata saya bersimpati dgn kejadian yg menipa ketua umno cheras.

Anak Bugis said...

Senang cakaplah Umno rompak duit rakyat..tak sapa bising, bila pemimpin umno kena rompak baru org tahu sapa yg perompak sebenarnya.. hehehe

habib habiban said...

pengkomen yg tuduh dr kutip tepi jln tu..jln mana?jln tar ka?ni bukan masalah simpati ka,masalah sangka baik ka..memang terang umno cheras muka tak malu..dpt kuasa ikut pintu blkng pun mau sombong lg..elok la tu..si perampok sudah di di rampok..maaf dr lo'lo' terkasar bahasa sikit.lain kali komen yg pakai anon tu tk payah tunjuk dr..TAKBIR!